Вдишвам и задържам

18.08.2010

Излегнала съм се на плажа и чета. Чета книга, която не беше в дългата листа с книги, които съм си набелязала. Не беше и от рафта със спонтанно купените книги, които също покорно чакат да стигна до тях. Не беше и от набелязаните „книги за мързеливо четене на плажа“. Не, тази книга ме сполетя изведнъж… няколко дни преди това дори не знаех, че я има, а сега ме е погълнала и ме вдишва и издишва на пресекулки… „Места за дишане“… на Емануил А. Видински.

Тази книга трябва да се чете на малки хапки. Добре, че го забелязах това в началото. Има моменти, така запечатани с думи, че сякаш не са думи. Така точни словесни попадения, че съм раздвоена на кое ниво да се наслаждавам на тази книга – дали да поемам само смисъла без да се замислям как думите го пренасят до мен или да се наслаждавам активно на всяка дума, всяко изречение, защото са прекалено специални.

Историята от книгата не е специалното, а начина по който е описана, за да ти въздейства. Чета и хем се разпознавам в неговата душа, в неговите мисли… хем в същия момент се отвращавам и му се вбесявам… докато спра да се чудя.
Насилвам се, но чета на малки хапки.
На малки хапки, за да не пропусна усещането от новата страница.
На малки хапки, за да дам време на сетивата ми да си починат и да могат да чувстват с пълна сила… без да закърняват от силата на тези думи!
Чета него, чета нея. Него го виждам през собствения му поглед. Нея я виждам през неговия поглед. Ядосвам се на хубавия край, защото ми се струва малко невероятен, но после съм благодарна точно за този край, надявах се да е така.
Затварям книгата и се ядосвам, че все пак толкова бързо я издишах. Поемам дъх и задържам!

Kommentar verfassen

